انجمن کشاورزي حفاظتي براي اولين بار در کشور، در کردستان تشکيل مي‌شود
نوشته شده توسط : شیما شریفی

محمدفرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: انجمن کشاورزی حفاظتی برای اولین بار در کشور و با محوریت کشاورزان پیشرو در کردستان تشکیل می‌شود. 

 

سپری با بیان اینکه ۷۰ درصد برنامه ابلاغی کشاورزی حفاظتی در استان به اجرا درآمده است، افزود: در سال زراعی جاری و در راستای کشاورزی حفاظتی ۶۲ هزار هکتار برنامه ابلاغی برای کم‌خاک‌ورزی داشته‌ایم که تاکنون ۶۱ هزار هکتار عملیاتی شده و کشت‌های بی‌خاک‌ورزی هم ۲۸ هزار هکتار برنامه ابلاغی بوده که یک هزار و ۸۴۷ هکتار انجام شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی حفاظتی مرحله گذار از کشاورزی مرسوم به پایدار است تصریح کرد: باید با اعتقاد راسخ و بهره‌گیری از دانش و تجربیات کسب شده در جهت توسعه کشاورزی حفاظتی تلاش کنیم و زارعان استان به خوبی از مزایای این روش از زراعت مطلع شوند.

 

سپری اذعان کرد: باید کشاورزی حفاظتی با تمام اصول سه‌گانه آن با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و .. در استان به اجرا درآید و در نهایت منجر به پایداری تولید شود. 

 

کشاورزی حفاظتی نسخه نجات‌بخش کشاورزی در شرایط  خشکسالی است

 

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد اراضی زراعی استان دیم است و تنها راه تامین رطوبت خاک بارندگی‌های سالانه است، تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی نسخه نجات‌بخش کشاورزی در تمام شرایط آب و هوایی به خصوص خشکسالی‌ها است.

 

سپری با بیان این که حفظ رطوبت خاک از مهمترین شرایط لازم برای رشد و نمو گیاه است، اذعان کرد: در کشاورزی حفاظتی با حفظ بقایای گیاهی و عدم زیرورو کردن خاک رطوبت خاک به خوبی حفظ می‌شود.

 

وی کشاورزی حفاظتی را ناجی بخش زراعت استان در شرایط خشکسالی دانست و یادآور شد: در شرایط خشکسالی بی‌سابقه سال زراعی گذشته در کردستان، کشاورزانی که از روش کشاورزی حفاظتی در اراضی خود استفاده کردند کاهشی در تولید محصول نداشتند و حتی در بعضی از اراضی دیم بیشتر از 2 تن گندم تولید کردند.

 

سپری خاطرنشان کرد: سه اصل و ستون کشاورزی حفاظتی یعنی پوشش دائمی سطح خاک با بقایای گیاهی، حداقل بهم خوردن خاک و تنوع تناوب زراعی باید تا حد امکان در کشت‌های زراعی رعایت شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ۲۴۴ دستگاه کشت مستقیم غلات در استان وجود دارد، تاکید کرد: از اعتبارات خط مکانیزاسیون و نیز طرح جهش تولید برای خرید ادوات کشاورزی حفاظتی تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

 

 گاوآهن، شمشیری بر تن زمین‌های زراعی 

 

سپری با بیان این که گاوآهن شمشیری بر تن زمین‌های زراعی است گفت: بر هم زدن خاک و  زیرورو کردن آن باعث از بین رفتن رطوبت خاک و از بین رفتن مواد آلی آن می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی حفاظتی در جهت حفظ محیط زیست و پایداری تولید و همچنین حفظ منابع آب و خاک برای آیندگان بسیار تاثیرگذار است.

 

وی با بیان این که کشورهای توسعه‌یافته مثل استرالیا نزدیک به 50 سال است در حوزه کشاورزی حفاظتی فعالیت می‌کنند، یاداوری کرد: استان کردستان پتانسیل‌های لازم برای توسعه این روش از کشاورزی را دارد که باید انجمن کشاورزی حفاظتی در این راستا با جدیت فعالیت کند.

 

وی با تاکید بر این که باید کشاورزی حفاظتی به یک گفتمان همگانی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: برای عملی‌شدن این مهم باید مراکز علمی و دانشگاه‌ها در کنار تشکل‌ها با همراهی و همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در این راستا گام بردارند.

 

سپری عنوان کرد: اعضای انجمن کشاورزی حفاظتی از کشاورزان پیشرو و افرادی تشکیل خواهد شد که به این باور و یقین رسیده باشند که کشاورزی حفاظتی نسخه نجات‌بخش دیم‌زارهای استان است و در تمام شرایط آب و هوایی، پایداری تولید و کسب درآمد را برای کشاورز حفظ خواهد کرد.

 

وی افزود: در سایه پروژه امنیت غذایی ما در استان توانسته‌ایم ارقام مختلف غلاتی مثل گندم، جو، نخود و ... در استان تولید و معرفی کنیم که در اجرای کشاورزی حفاظتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: